Jordan Henderson: Musim lalu ia adalah sukar untuk berasa seperti kapten Liverpool.

By
Updated: September 9, 2016

Pemain berusia 26 tahun itu mengalami banyak kecederaan pada musim 2015-16 dan menghadapi keraguan diri, tetapi pemeliharaan keyakinan dari Jürgen Klopp telah dirombak seolah-olah seperti satu permulaan yang baru untuknya.

Ia adalah, dalam kata-kata Jordan Henderson sendiri, ” satu keistimewaan besar” untuk mengambil alih sebagai kapten Liverpool dari Steven Gerrard, tetapi mesti terdapat kali dalam berselang 14 bulan apabila pita kapten menambah keraguan sendirinya. Penelitian tambahan , tuntutan dan tekanan yang mengiringi peranan kapten. Episod kecederaan yang bertepatan dengan promosi ini, bagaimanapun , mencipta kesedihan yang bertimpal. “Saya bersedia untuk memimpin pasukan ini dan memenangi sesuatu ,” kata Henderson dengan niat yang jelas untuk membuat untuk masa yang sudah hilang.

Pemain antarabangsa England ini adalah bersemangat sebelum perlawanan Liga Perdana Inggeris pertama Liverpool di Anfield pada hari Sabtu, di mana kapasiti akan bangkit lebih daripada 54,000 untuk lawatan juara, Leicester City. Namun pemain berusia 26 tahun itu terdiam untuk beberapa saat apabila ditanya sama ada, memandangkan kecederaaan tumit, jari kaki dan lutut musim lalu dan kritikan yang diterimanya semasa bermain dalam kesakitan yang teruk, dia disemak semula pendapatnya mengenai keistimewaan sebagai Liverpool kapten.

Akhirnya, setelah menimbangkan jawapannya, pemain tengah itu menjelaskan: “Saya tidak pernah merasakan bahawa saya tidak mahu menjadi kapten dan tidak pernah meragui sendiri adalah orang yang tepat untuk itu tetapi ada masanya musim lalu ketika saya amat sedih. Ini adalah kerana saya tidak bermain dan saya mempersoalkan sumbangan saya sebagai kapten kerana itu. Saya tidak dapat membantu di atas padang seperti saya mahu dan sebagainya. Ini menyebabkan Milly [James Milner], sebagai penolong kapten, terpaksa mengambil peranan ini. Ia adalah masa yang sangat sukar dan saya turun.”

“Terdapat banyak perkara yang berlaku melalui kepala saya dan ada ketikanya ia adalah sukar untuk berasa seperti kapten kerana saya tidak menyumbang di atas padang. Saya merasakan seolah-olah saya telah melalui itu sekarang. Saya dalam tempat yang lebih baik, saya berasa amat yakin dan sepertinya saya sudah bersedia untuk memimpin pasukan ini dan memenangi sesuatu. Tiada keraguan tentang itu. ”

Henderson, digunakan dalam lebih mendalam, memegang peranan yang lebih kreatif untuk musim, mengakui berasa “seolah-olah saya sentiasa perlu membuktikan diri saya ” dan lima tahun di Liverpool tidak melakukan apa-apa untuk mengurangkan naluri itu. Mula-mula dia perlu menjustifikasikan bayaran £20juta di bawah Kenny Dalglish , kemudian menang ke atas seorang pengurus di Brendan Rodgers yang pada mulanya bersedia untuk menjualnya kepada Fulham , dan kini dia perlu membuktikan dirinya seorang kapten yang layak untuk jurulatih kini yang beliau sifatkan sebagai ” salah satu daripada yang terbaik di dunia “.