Alexis Sánchez dan Theo Walcott memastikan Arsenal tenggelam pasukan Hull yang hanya tertinggal 10 pemain.

By
Updated: September 18, 2016

Alexis Sánchez menjaringkan dua gol tetapi Theo Walcott dan Alex Iwobi adalah dalang sebenar di sebalik kemusnahan Hull City.

Banyak terlibat dalam tiga gol pertama Arsenal – serta menjaringkan gol kedua itu sendiri – Walcott kelihatan lebih seperti pemain sayap daripada penyerang tengah pada petang itu, walaupun Sam Clucas berusaha dengan mengagumkan di bahagian tengah untuk Mike Phelan, harapan tuan rumah telah rosak dengan pemecatan minit ke-40 Jake Livermore. “Satu persembahan yang meyakinkan,” kata Arsene Wenger yang berseri-seri, beliau meraikan kemenangan lurus Liga Inggris ketiga. “Pada permulaan musim, kami tidak bersedia secara fizikal, kita sudah sedia sekarang.”

Selepas Wenger memuji “kualiti yang luar biasa” Iwobi dan “kecekapan” Walcott, Mike Phelan mendedahkan beberapa berita baik sendiri. “Masa depan saya agak terang, saya fikir,” kata pengurus sementara Hull, menjelaskan bahawa dia telah ditawarkan kontrak baru yang akan mengeluarkan aspek interim bahawa jawatan. “Saya akan berbincang lanjut Isnin ini,” katanya. “Apabila kami telah selesaikan butiran kontrak, saya akan membuat keputusan untuk peluang untuk menjadi pengurus.” Kemulaan perlawanan ini nampak perlahan-lahan, pasukan Wenger hampir tidak mempunyai peluang sebelum Sánchez memberi mereka gol pertama pada minit ke-17 apabila tangkisan lemah Eldin Jakupovic terhadap hantaran Walcott jatuh dengan mudah kepada Iwobi, sepakannya mengambil pesongan besar tumit Sánchez.

Pasukan tuan rumah jarang berjaya mendapat di belakang pertahanan Wenger. Ia tidak membantu bahawa Robert Snodgrass, yang selalunya menjadi inspirasi mereka dalam beberapa minggu kebelakangan ini, seolah-olah dalam bahaya kelemasan, dia telah ketat dikawal Nacho Monreal. Apabila pemain sayap itu akhirnya melarikan diri dari cengkaman Monreal dia menembak lurus pada Petr Cech yang menyambut tembakan itu dengan selesa. Akhir sekali untuk selesaikan kemenangan ini, Granit Xhaka menjaring gol hebat pada minit ke-90 , dari lebih 27 meter, sepakan dari kaki kirinya mencelup dan berpusing kejam ke penjuru gawang gol.