Barcelona membelasah Leganés 5-1 dan Messi, Suárez dan Neymar menjaringkan gol.

By
Updated: September 18, 2016

Kehebatan Luis Suarez dan Lionel Messi adalah terlalu banyak untuk permainan sampingan Leganés dalam perlawanan menyeronokkan di Estadio Municipal de Butarque.

Ketiga-tiga penyerang utama Barcelona – Lionel Messi, Luis Suárez dan Neymar semua menjaringkan gol dan tidak dapat dihalang oleh Leganés. Barcelona belasah Leganés, pasukan yang baru dinaikkan La Liga, dengan senang semalam. Mereka bertiga bergabung berulang kali pada separuh pertama untuk memastikan juara La Liga musim lepas tetap dalam perjalanan ke kemenangan 5-1 dalam lawatan pertama Barça ke Leganés, kelab kecil dari selatan Madrid, yang sedang bermain kempen sulungnya di peringkat La Liga.

Messi menjaringkan dua gol dan walaupun hatriknya di halang tiang gol, ini memberi penyerang Argentina itu rekod lima gol dalam dua perlawanan dalam lima hari, dan terdapat satu gol untuk Suárez, Neymar dan Rafinha. Hujung minggu lepas, Barcelona meninggalkan Messi dan Suárez di bangku simpanan ketika menentang Alavés, hanya untuk melihat Alavés digalakkan meraih kemenangan yang jarang berlaku 2-1 di Camp Nou. Pelajaran pahit itu jelas dipelajari. Luis Enrique memulakan pasukannya dengan Messi dan Suárez dari awal kali ini dan kedua-dua bergabung dengan Neymar untuk sepenuhnya pada tingkat yang lebih tinggi untuk Barcelona .

Beraksi buat kali keempat dalam saingan tertinggi dalam sejarah 88 tahun mereka, Leganés memilih untuk menjadi berani. Mereka mempunyai sebab untuk mempercayai jurulatih mereka, Asier Garitano yang mengetuai kelab dari divisyen ketiga sehingga mencapai divisyen pertama dalam tempoh tiga tahun. Mereka telah memulakan musim dengan kemenangan 1-0 di Celta Vigo dan seri 0-0 menentang Atlético Madrid. Barisan pertahanan mereka gemar berbaris tinggi untuk pemintasan bola, bagaimanapun ini membenarkan Barcelona mendapat lebih banyak ruang untuk menang. Kemenangan mudah adalah kesinambungan minggu dominan Barcelona selepas membelasah Celtic 7-0. Messi menjaringkan tiga gol menentang juara Scotland itu dan membantu menetapkan rekod kelab untuk kemenangan terbesar mereka dalam Liga Juara-Juara Eropah.