Mark Hughes menyeru pemain Stoke City untuk memulihkan keyakinan pasukan.

By
Updated: September 19, 2016

Mark Hughes mengakui aspirasi Stoke City untuk kempen ini boleh rosak sebelum akhir musim luruh jika mereka tidak membaikkan prestasi awal musim yang membimbangkan selepas pasukannya dibelasah oleh Crystal Palace.

Stoke hanya berjaya mengumpul satu mata daripada lima perlawanan mereka setakat ini, dan masih belum menang satu perlawanan musim ini dan kini telah melepaskan empat gol dalam tiga daripada empat perlawanan liga mereka yang lalu. Hughes telah mensasarkan peningkatan selepas selesai musim lau tetapi kini mengakui beliau berasa peningkatan prestasi daripada musim lepas seperti mimpi kalau tiada perubahan untuk perlawanan seterusnya. “Kami mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan kerana kita mempunyai cita-cita dan, jika prestasi kita macam ini berterusan lagi, kita tidak akan dapat mencapainya,” kata Hughes.

“Kita perlu menghidupkan serangan kita dengan cepat. Kami telah kesembilan dalam Liga Perdana dalam tempoh tiga tahun lalu dan kami bercakap tentang menjadi lebih baik daripada itu pada musim panas. Tetapi ini adalah liga yang sukar, liga yang kuat, dan anda perlu bersedia untuk menang setiap kali anda pergi di luar sana. Kami hanya memberi diri kita terlalu banyak perubahan yang perlu dilakukan dalam permainan, ini membuat keputusan kami kurang pada masa ini dan keyakinan telah rosak selepas beberapa keputusan lepas. Kita perlu menjadi lebih baik sebagai individu dan juga sebagai sepasukan. ”

Hughes, mendapat caj salah laku FA selepas dihantar ke tempat duduk penonton menentang Tottenham Hotspur minggu sebelumnya, percaya Stoke adalah mangsa kawalan ketat pengadil yang melihat Stoke sebagai ‘pandai bergelut dalam kotak, dengan pemainnya masih terkesima dengan kesalahan yang diakui oleh Ryan Shawcross menentang Manchester City pada bulan Ogos. Mereka telah melanggar undang-undang tiga kali dari sepakan percuma dan dilihatkan kembali sebagai pasukan kurang sopan di Liga Inggris. “Kita bercakap mengenai mempertahankan sepakan percuma dan semua orang diberi tanggungjawab, seorang pemain untuk mengikut satu lawan,” kata Hughes. “Tetapi kita mempunyai masalah awal musim ini apabila kita telah menjadi sasaran oleh pengadil selepas pertukaran peraturan baru.”