Arsene Wenger mengakui kesal pada kegagalan untuk mendapatkan Diego Costa untuk Arsenal.

By
Updated: September 24, 2016

Arsene Wenger telah mencadangkan bahawa Diego Costa akan menjadi pemain yang lebih baik jika dia memotong sikap provokatif dalam permainannya manakala pengurus Arsenal itu juga mendedahkan bahawa dia akan menandatangani penyerang Chelsea itu pada tahun 2014 jika dia tahu bahawa Atlético Madrid telah bersedia untuk menjualnya.

Diego Costa yang akan berdepan Arsenal pada Sabtu pada 5:30 di Stadium Emirates, telah menjadi duri dalam daging kelab utara London itu sejak perpindahan £32juta daripada Atlético Madrid ke Stamford Bridge, yang menghadapi Arsenal tiga kali dan memenangi setiap kali. Dia menjaringkan gol kedua dalam kemenangan 2-0 Chelsea ke atas mereka dalam 2014-15 dan dia mendapat gol lagi dalam kemenangan 1-0 pasukannya di Emirates musim lalu. Terdahulu, dalam permainan itu, dia telah meloncat kepada hantaran Cesc Fàbregas untuk mendahului Per Mertesacker, yang hanya boleh membawa dia turun untuk kad merah terus. Terdapat telah kontroversi dalam permainan itu di Stamford Bridge pada awal musim lalu, apabila Gabriel Paulista telah dipegang oleh Costa, yang lalu menggunakan kepalanya untuk menanduk Gabriel, tetapi Gabriel dibuang padang. Kad itu kemudian dibatalkan.

“Saya suka Costa sebagai pemain,” kata Wenger. “Saya suka dengan kualiti pemain. Semua yang lain di sekeliling tidak diperlukan. Dia seorang pemain yang sangat kuat. Dia kelihatan, sejak awal musim ini, telah membersihkan sikapnya, bahawa dia berkelakuan lebih fokus pada permainan. Dan ini yang menjadikan dia lebih berbahaya.” Wenger telah ditanya sama ada Costa akan berkurangan sebagai pemain tanpa kejahatan beliau. “Tidak, saya tidak fikir begitu,” jawab beliau. “Anda mahu komitmen penuh daripada setiap pemain. Tetapi komitmen adalah berbeza daripada reaksi biasa beliau. Beliau adalah seorang pejuang dan anda perlu menghormati itu. Selebihnya adalah diberikan kepada pengadil untuk memastikan peraturan dihormati.

Wenger telah berada di pasaran untuk penyerang baru sejak beberapa musim lalu dan berkata Costa berada di radarnya. “Saya tidak pernah menyangka dia akan meninggalkan Atlético Madrid pada masa itu, saya terkejut,” kata Wenger. “Adakah saya telah membuat permainan yang lebih sukar untuk dia jika saya tahu? Ya. Saya suka dia, sebagai penyerang berkualiti. ” Costa mungkin tidak kelihatan seperti pemain biasa Wenger tetapi ia mungkin diingat bahawa dia cuba, tetapi tidak berjaya, untuk menandatangani Luis Suárez dari Liverpool pada tahun 2013. “Ia adalah sukar bagi saya untuk mengulas mengenai watak Costa kerana saya tidak tahu sama sekali, “kata Wenger. “Dia seorang pemain bola sepak yang baik. Itulah apa yang anda mahu. Saya hanya mengatakan bahawa dia adalah seorang pemain yang berkualiti. Saya mahu pemain saya untuk bermain dengan personaliti mereka sendiri. Anda hanya baik jika anda bermain dengan hati gigih. ”