Mamadou Sakho mendakwa peminat Liverpool telah dikelirukan dengan ketiadaannya.

By
Updated: September 24, 2016

Mamadou Sakho telah berisiko lanjut untuk memburukkan hubungan tegang dengan pengurus Liverpool Jürgen Klopp selepas mendakwa bahawa peminat telah ditipu mengenai kebenaran di sebalik ketiadaan lanjutannya dari skuad utama.

Sakho tidak dijatuhkan untuk kelab sejak dia digantung oleh UEFA pada April kerana gagal ujian dadah. Walaupun larangan itu kemudiannya ditarik balik oleh badan induk UEFA, kecederaan bola sepak semasa Eropah 2016 dan masalah disiplin telah menghalang pemain £ 19juta antarabangsa Perancis daripada bermain sejak, membolehkan Joel Matip dan Dejan Lovren untuk menjalin kerjasama yang berwibawa di tengah-tengah pertahanan Liverpool. Klopp membayangkan kemungkinan persesuaian pada pertengahan minggu lalu, menunjukkan bahawa Sakho masih belum cergas sepenuhnya tetapi “lebih dekat dengan segala-galanya”. Walau bagaimanapun, pengurus Jerman itu tidak mungkin akan kagum dengan gelagak sosial Sakho pada lewat malam di mana Sakho menegaskan dia bersedia untuk bermain dan telah kekecewan dengan kerenggangan berterusan dengan Klopp.

Pada 03:05 pagi Sabtu, Sakho menulis di media sosial platform Snapchat: “Saya menerima keadaan saya tetapi saya tidak dapat menerima pembohongan… peminat kita berhak untuk mengetahui kebenaran. Kini sudah tiba tiga minggu sejak saya cergas untuk bermain permainan. Saya menyelesaikan semua kerja-kerja pemulihan saya. Mereka tidak mahu saya untuk bermain juga dengan pasukan kedua lol! Kenapa? saya tidak tahu.” Cetusan ini pastilah kuku dalam keranda untuk Sakho setakat ini untuk kerjaya Anfieldnya. Selepas bergelut pada mulanya untuk menguasai tempat yang tetap di bawah Brendan Rodgers berikutan tukaran dari Paris Saint-Germain pada bulan September 2013, pemain berusia 26 tahun itu mula terpinggir di Liverpool sebelum pengharaman bermain beliau.

Namun begitu, dengan kemungkinan kehilangan Sakho untuk tempoh yang panjang, Klopp telah membuat pembelian sewajarnya dalam pasaran perpindahan musim panas, dengan menandatangani pemain antarabangsa Estonia, Ragnar Klavan dari Augsburg serta membawa masuk bekas pemain pertahanan Schalke, Matip yang menandatangani pra-kontrak dengan Liverpool pada Februari. Sakho, menulis hanya beberapa jam sebelum perlawanan liga Liverpool menentang Hull di Anfield, ditambah dalam Snapchat beliau: “Saya masih bekerja keras seperti Scouse Soldier! Masih tidak bercakap sebab saya mahu bercakap di atas padang. Saya akan bercakap tidak lama lagi bagi orang-orang yang menyokong saya dan tidak memahami keadaan sekarang.” Ia kelihatan semakin tidak mungkin bahawa pemain Perancis akan mendapat peluang itu.