Paul Pogba menjaringkan gol pertamanya untuk Manchester United yang membelasah juara Liga Inggeris selepas Wayne Rooney digugurkan ke bangku.

By
Updated: September 24, 2016

Manchester United cuba mengelakkan kekalahan lurus Liga Inggeris ketiga, dan berjaya dengan serangan kilat yang menghancurkan juara Leicester dalam tempoh 20 minit yang menakjubkan dengan empat gol.

Tandukan Chris Smalling meletakkan United di depan sebelum Juan Mata selesai dari satu langkah yang licin oleh pasukan United. Marcus Rashford dan Paul Pogba menjaringkan dua gol seterusnya, kedua-duanya menjaringkan gol dari sepakan sudut, dengan jarak jauh yang menakjubkan penjaga gol Leicester. Ini merupakan kememangan pertama Liga Inggeris United dalam sebulan, yang telah dimeterai pada separuh masa pertama, tetapi kekalahan ketiga untuk Leicester merupakan jumlah kekalahan mereka bagi keseluruhan musim lalu.

“Jika dia telah pergi di bangku simpanan, dia pergi di bangku simpanan. Jika dia telah tinggal di rumah, beliau tinggal di rumah.” kata Mourinho apabila ditanyakan status Rooney. Mourinho telah berkata sebelum perlawanan bahawa Rooney akan digugurkan untuk perlawanan Liga Inggeris buat kali pertama sejak Boxing Day 2015, dan Rooney akhirnya menjadi penonton untuk prestasi separuh pertama, yang berubah drastik daripada apabila dia bermula untuk United. Untuk 20 minit pertama ia mungkin telah lebih daripada yang sama dari United, berat dan lambat dan perlahan dalam pendekatan mereka, tetapi apabila Smalling telah menanduk masuk sepakan sudut Daley Blind, belenggu perlahan telah dibebaskan.

Bagaimana banyak perbezaan dengan ketiadaan Rooney dibuat jelas pada permainan mereka adalah sukar untuk mengukur, tetapi jaringan 4-0 pada masa rehat cukup bukti bahawa perubahan itu adalah wajar. Mata, pengganti United untuk tempat Rooney di belakang Zlatan Ibrahimovic, bermain terang dan meriah, mengambil kesempatan ini dengan mainan bergabung dengan Rashford untuk gol kedua. Tetapi ia adalah di bahagian tengah yang tuan rumah dapat benar-benar mengambil cengkaman permainan dengan membekukan pemain tengah Leicester. Rooney akhirnya datang menggantikan Rashford di sayap kiri. Di mana peranan masa depannya kini terletak masih misteri tetapi keputusan Mourinho meninggalkan beliau telah bekerja lebih baik. Prestasi separuh pertama United adalah yang terbaik mereka musim ini setakat ini, dan ini adalah paparan terbaik Pogba sejak perpindahan rekod dunia ke Old Trafford musim panas ini. Mourinho memilih Ander Herrera untuk menjadi pasangan Pogba, selain daripada Marouane Fellaini atau Michael Carrick, dan Pogba bermain lebih lagi ke hadapan, sering bergabung dengan Mata. Pemain Perancis itu memainkan peranan yang utama dalam pasukan United ini serta berjaya menanduk gol pertamanya untuk kelab itu.