Manchester City mengekalkan permulaan sempurna denagan Sergio Agüero menghukumkan Swansea City.

By
Updated: September 25, 2016

Manchester City berjaya  meneruskan permulaan rapi mereka untuk musim ini dan mengambil jangka mereka kemenangan berturut-turut ke 10 perlawanan.

Tetapi pasukan Pep Guardiola tidak pernah mempunyai segala-galanya dengan cara mereka sendiri, kerana Swansea telah membenarkan diri terdedah kepada Manchester City selama satu jam. Titik perubahan adalah sepakan penalti yang dianugerahkan oleh pengadil Neil Swarbrick pada separuh masa kedua, apabila pengadil itu menghukum Mike van der Hoorn untuk siku pada Kevin De Bruyne. Van der Hoorn dan Swansea rakan sepasukan tentu kecewa dengan keputusan itu, tetapi ulang tayang televisyen mencadangkan Swarbrick membuat panggilan yang betul dan Agüero dihantar untuk memeteraikan penalti untuk gol kedua perlawanan dan City mengukuhkan cengkaman mereka dengan kemenangan hebat.

Swansea, yang memberikan persembahan terbaik mereka musim ini pada satu masa apabila mereka berjaya menyamakan kedudukan lebih awal menerusi jaringan indah dari Fernando Llorente, tetapi ia adalah sukar untuk melihat pasukan tuan rumah bergerak balas untuk kali kedua . City, sebaliknya, menambah gol ketiga, apabila Raheem Sterling berlari separuh panjang padang sebelum mendaftar gol keempatnya musim ini. Kemenangan ini bermakna Guardiola telah menjadi pengurus kedua memenangi pertama enam perlawanan Liga Inggeris berturut, mengikuti jejak langkah Carlo Ancelotti, yang melakukan perkara yang sama dengan Chelsea pada tahun 2009, dan ia berjanji untuk menjadikan permainan di White Hart Lane Ahad depan lebih penting.

Terdapat udara daripada sikap acuh tak acuh tentang cara Sergio Agüero mebuat sepakan cip daripada penalti ke tengah-tengah. Agüero membuka jaringan empat minit sebelum itu, selepas mengawal pas Bacary Sagna dengan pakar, sebelum beliau menipu Jordi Amat dengan satu gerakan sebelum menjaring gol. Peluang datang dan pergi di kedua-dua hujung dan Guidolin betul untuk menunjukkan bahawa Swansea mempunyai beberapa peluang untuk mendahului pada separuh masa kedua, namun City merupakan ancaman berterusan dalam perlawanan ini. Pengurus Swansea menyifatkan persembahan pasukannya sebagai sempurna dan menegaskan beliau tidak mengambil berat tentang kekalahan ini. “Saya tidak berasa tertekan,” katanya. “Saya tidak perlu bercakap dengan pengerusi. Jika dia mempunyai untuk memberitahu saya sesuatu, ia adalah perkara yang paling mudah untuk dilakukan. ”