Sepakan Mesut Özil meteraikan perobohan Chelsea yang mengagumkan oleh Arsenal.

By
Updated: September 25, 2016

Arsenal, yang di biarkan berleluasa dan tidak tertekan, telah menjadi pesaing terkini untuk mendedahkan sejauh mana Chelsea telah tergelincir dalam tempoh sejak mereka terakhir memenangi Liga Inggeris.

Arsene Wenger tidak akan peduli dengan penghikmatan daripada pelbagai “fakta memudahkan” yang dibuang oleh rekod baru pasukannya menentang lawan ini. Walaupun dalam mimpi, pengurus Perancis itu tidak dapat idamankan kemenangan besar seperti ini untuk meraikan dua dekad yang bertanggungjawab sebagai pengurus Arsenal. Tidak sejak Robin van Persie menjalankan rusuhan di Stamford Bridge pada hari-hari yang jauh semasa pengurus Chelsea masih adalah André Villas-Boas, Arsenal akhirnya mendapat pulangan yang memuaskan daripada perlawanan ini. Mereka tidak juga berjaya menjaring gol terhadap Chelsea dalam enam pertembungan sebelumnya. Ini adalah pasukan tuan rumah yang sudah hilang, mengoyak ke saingan terdedah dan kejam memotong Chelsea yang boros kepada corak-carik. “Kami melakukannya dengan gaya dan kekuatan,” kata Wenger. “Anda sentiasa mahu permainan yang sempurna tetapi anda tidak pernah mendapatkannya. Tetapi kita mendapat hampir separuh pertama yang sempurna di sini, yang tiada keburukan.”

Ia adalah kadar dan ciptaan penyerang mereka yang membuat Chelsea begitu tidak berdaya dalam perlawanan ini, walaupun, dalam kebenaran, mereka hanya meniru apa Liverpool telah kenakan ke atas ini lawan hampir lapan hari sebelum ini. Semua orang tahu bahawa Arsenal, pada hari baik, boleh bermain dengan rentak yang agak laju dan pintas. Apa yang menjadi semakin jelas, dengan setiap minggu berlalu dan gagap paparan pertahanan, adalah bahawa Antonio Conte tidak boleh melakukan mukjizat dengan pasukan Chelsea ini yang ditolak keatasnya daripada Jose Mourinho.

Petr Cech, pemenang pingat Liga Juara-Juara Eropah, menyekat percubaan Michy Batshuayi enam minit sebelum tamat, bak menunjukkan penguasaan Arsenal terhadap Chelsea sepanjang permainan. Percubaaan Michy Batshuayi itu merupakan usaha tunggal yang bermakna Chelsea bagi sepanjang malam. Cahill dan Courtois telah bertengkar sebelum pengakhiran perlawanan, bek tengah marah dengan penjaga gol Belgium yang teragak-agak dalam mengumpul bola longgar. Conte masih ada banyak kerja pembaikian untuk pasukan Chelsea ini.