Borussia Dortmund samakan rekod kemenangan rumah dengan kemenangan ke atas Freiburg.

By
Updated: September 26, 2016

Borussia Dortmund dua kali terkena palang ketika mereka menewaskan Freiburg 3-1 untuk menyertai Bayern Munich di bahagian atas Bundesliga.

Dortmund, yang kini telah menjaringkan 14 gol dalam tiga perlawanan liga, sepatutnya membunuh perlawanan lama sebelum Freiburg merapatkan kedudukan pada minit untuk menubuhkan sebuah permainan cemas. Walau bagaimanapun, serangan dari Pierre-Emerick Aubameyang dan Lukasz Piszczek dan gol masa kecederaan dari Raphael Guerreiro dibenarkan Dortmund untuk menjamin kemenangan keempat dalam lima perlawanan liga dan menyamai rekod kelab 24 permainan rumah tanpa kalah. Dortmund terikat 12 mata dengan Bayern Munich, yang akan menentang Hamburg SV pada hari Sabtu. “Selepas pembukaan 15 minit pertama lemah, babak pertama terhutang di mana kita sepatutnya diketuai oleh lebih banyak gol,” kata jurulatih Dortmund, Thomas Tuchel, yang pasukannya telah menjaringkan lima atau lebih gol dalam tiga perlawanan mereka sebelum ini dalam semua pertandingan. “Ia kemudian menjadi ketat dan kami cemas. Tetapi ia adalah baik untuk telah ditarik itu di luar, terutamanya selepas tiga kemenangan besar berturut-turut. ”

Dengan Dortmund menyambut Real Madrid dalam Liga Juara-Juara Eropah minggu depan, beliau berkata: “Prestasi ini datang pada masa yang tepat.” Aubameyang perlu melakukan lebih baik apabila beliau telah dihantar melalui dengan hebat Matthias Ginter lulus tetapi cip pandai antarabangsa Gabon belayar tersasar pada 18 minit. Emre Mor datang lebih dekat untuk menjaring gol apabila usaha beliau terkena palang kemudian sebagai Dortmund meningkatkan tekanan pada separuh masa pertama berat sebelah. penguasaan gilang akhirnya membuahkan hasil pada hujung babak pertama dengan Aubameyang menjaring masuk dengan hantaran jauh Ousmane Dembele untuk gol kelimanya musim ini.

Piszczek menambah gol kedua lapan minit selepas babak kedua bermula dengan Freiburg tegas berkotak ke separuh mereka sendiri dan berkekalan gelombang selepas gelombang serangan. Tetapi apabila Freiburg jaringkan untuk jangka bermain, dengan Max Philipp memotong defisit pada jam, Dortmund telah disimpan di tenterhooks sebagai Aubameyang lagi terkena palang. Guerreiro akhirnya memastikan tiga mata dengan gol pada masa kecederaan beliau.