Jack Wilsher memutar balik masa untuk menyinar di Bournemouth.

By
Updated: September 26, 2016

Eddie Howe memuji pengaruh Jack Wilshere dalam skuad Bournemouth dan percaya pemain tengah itu telah berani “langkah ke belakang dalam masa” untuk menyertai kelab itu.

Pemain Arsenal yang dipinjamkan bersinar bersama Harry Arter dan Andrew Surman, bermain untuk 76 minit pada permulaan rumah pertama dalam kemenangan Bournemouth menentang Everton. “Ia dilakukan dengan alat yang sangat rumit yang dipanggil mata saya,” kata Howe, dengan senyuman mencong, selepas ditanya sama ada dia telah berunding dengan statistik atau data mengenai keadaan fizikal Wilshere sebelum membuat keputusan untuk menarik balik kepadanya. Selepas mengaku menguruskan beban kerja Wilsher, tidak lama selepas ketibaan pemain berusia 24 tahun itu, Howe berkata kecergasan Wilshere terus dinilai minggu ke minggu dan masa latihannya sejak itu meningkat. Howe penuh dengan pujian untuk ketiga-tiga bahagian tengah daripada Arter, Surman dan Wilshere, yang menguasai rakan-rakan Everton mereka, dengan gol pertama pemain sayap Junior Stanislas musim ini mengutuk sebelah Ronald Koeman untuk kekalahan pertama dalam liga.

Pengurus Bournemouth percaya Wilshere, salah satu daripada 11 perubahan yang dibuat selepas kekalahan 3-2 mereka kepada Preston North End pada Piala EFL pada hari Selasa, boleh belajar daripada orang lain dalam skuad beliau serta sebaliknya. “Saya percaya persekitaran kita boleh menjadi baik baginya kerana pemain kita bekerja sangat keras, mereka menolak diri untuk meningkatkan dan saya fikir itu persekitaran yang sihat untuk mana-mana pemain bola sepak – dan itulah sebabnya saya fikir dia membuat keputusan untuk datang ke sini, akhirnya,” kata Howe. “Dia mengambil keputusan yang sangat berani, untuk saya. Dia pergi ke kelab yang lebih kecil, dia pergi di suatu tempat di mana terdapat bukan segala-galanya di sini, tidak ada segala-galanya dilakukan untuk beliau. Ia sedikit lain dengan cara yang ia seperti satu langkah ke belakang dalam masa untuk beliau berbanding dengan kelab Liga Inggeris dan saya fikir dia layak sejumlah besar kredit untuk itu. “Kami tidak mempunyai kemudahan yang kelab lain akan mempunyai. Itu fakta, ia bukan kritikan, ia hanya satu pemerhatian dan hakikat bahawa dia bersedia untuk datang ke sini atas sebab-sebab bola sepak dan bukan apa-apa lagi saya fikir menjelaskan banyak perkara mengenai keputusannya itu. ” Wilshere membuat satu sepakan pada babak pertama terpesong ke palang Everton, Seamus Coleman yang operasi di belakang penyerang tunggal Callum Wilson, menikmati prestasi terbaik sejak tiba pada pinjaman semusim.

Howe yakin jika Wilshere terus bermain dalam nada yang sama maka ia hanya menunggu masa sebelum beliau akan melengkapkan perlawanan pertama selama lebih daripada dua tahun. Wilshere lepas ternyata untuk 90 minit pada 23 September 2014 untuk Arsenal menentang Southampton dalam Piala Capital One. “Cara dia bermain hari ini dia tidak akan jauh,” kata Howe selepas menang rumah berturut-turut pasukannya kedua dalam Liga Perdana Inggeris, Sabtu lalu. “Ia bukan satu isu besar bagi Jack dan ia bukan satu isu besar bagi saya kerana, jelas, jika dia bermain seperti dia lakukan hari ini dia akan mempunyai impak besar ke atas musim kami. Dia akan bermain 90 minit pada hari dia layak 90 minit atau dia boleh bermain 90 minit.Buat masa ini saya hanya mahu untuk menguruskan beban kerja supaya dia kekal cergas. Saya rasa itu adalah benar-benar, benar-benar penting untuk dia dan saya fikir dia mengakui bahawa dan perkara yang paling penting adalah Jack, adalah pasukan – dan saya perlu membuat keputusan yang terbaik untuk pasukan pada setiap masa”.