Jürgen Klopp sedia untuk meletakkan pemain muda Liverpool dalam perlawanan terhadap Tottenham.

By
Updated: October 25, 2016

Jürgen Klopp percaya Liverpool meraih manfaat memprospek kemudahan akademi di kelab itu kerana dia merenung peluang untuk melibatkan Trent Alexander-Arnold dan Ovie Ejaria dalam tie EFL Cup menentang Tottenham Hotspur.

Kedua-dua pemain bawah 18 tahun telah mengagumkan Klopp dalam pasukan bawah 23 tahun Liverpool musim ini dan bersaing untuk skuad pusingan keempat semalam di Anfield. Alexander-Arnold, Ejaria, Kevin Stewart, Marko Grujic dan Danny Ings terlepas dalam kemenganga 2-0 skuad bawah 23 tahun Ahad ini untuk berlatih di Melwood sebagai persediaan untuk lawatan Spurs. Simon Mignolet, kini secara rasmi penjaga gol pilihan kedua Liverpool menurut pengurusnya, akan bermula dalam perlawanan tersebut.

 

Klopp memberi penghargaan kepada kemajuan beberapa anak-anak muda yang menjanjikan, dengan keputusan untuk mengekalkan satu kumpulan teras di Liverpool pada musim panas dan bukannya menghantar mereka keluar secara pinjaman. Pengurus Liverpool dibenarkan yang menggerakkan 12 pemain pinjaman, termasuk pemain berpengalaman seperti Jon Flanagan, Andre Wisdom dan Lazar Markovic, tetapi menimbulkan keraguan terhadap bilangan pemain muda yang meninggalkan Anfield sebaik sahaja dia tiba 12 bulan yang lalu. Menyimpan Alexander-Arnold, Ejaria dan Ben Woodburn sekitar skuad utama telah lebih baik untuk perkembangan mereka, katanya.

“Kami mahu menyimpan banyak pemain, memberikan peluang untuk mereka bersama-sama, dan itu adalah keputusan sebenar kita dibuat. Ia baik untuk perkembangan mereka dan baik untuk kita bahawa kita boleh membuat keputusan mengenai masa depan mereka di Liverpool. Jika kita perlu membuat keputusan bahawa seorang pemain tidak cukup baik untuk pasukan pertama Liverpool maka mereka perlu cukup baik untuk kelab Liga Perdana Inggeris atau, sekurang-kurangnya, sebuah kelab Championship. Kita perlu memberi mereka peluang dan itu adalah apa yang kita lakukan. Mereka masih boleh tinggal lebih lama dengan syarat mereka boleh bersabar, mereka boleh menggunakan masa di kelab sementara tanpa penyokong awam menonton mereka, tidak ramai orang bertanya tentang anda dan menonton setiap langkah. Diharap kami boleh membiarkan beberapa daripada mereka dalam baju merah Liverpool di Anfield dalam pasukan utama. Itulah impian kita semua. ”