Gareth Bale menjadi pemain yang terbaik-bayar dengan menandatangani kontrak baru Real Madrid yang bernilai £ 150juta.

By
Updated: October 30, 2016

Gareth Bale telah menandatangani lanjutan kontrak dengan Real Madrid sehingga 2022 dalam perjanjian, yang akan menjadikan dia pemain terbaik-bayar di dunia, dan dia bakal memperolehi lebih daripada £ 150juta dalam tempoh enam bulan akan datang dengan bayaran gaji dan bonus.

Juara Liga Eropah telah mengesahkan pada Ahad bahawa pemain antarabangsa Wales yang berumur 27 itu telah memeteraikan masa depannya kepada kelab yang beliau menyertai pada bulan September 2013 dengan bayaran perpindahan £ 85m yang merupakan rekod dunia pada masa itu. “Real Madrid CF dan Gareth Bale mempunyai persidangan pelanjutan kontrak pemain itu, untuk pelanjutan sehingga 30 Jun 2022,” menurut kenyataan kelab.

Rundingan tentang lanjutan telah berterusan selama beberapa bulan antara Madrid dan wakil Bale, Jonathan Barnett, dengan persetujuan akhirnya dicapai beberapa minggu yang lalu. Adalah difahamkan bahawa kontrak baru itu bernilai lebih daripada £ 600,000 seminggu sebelum cukai dan dipercayai adalah salah satu yang terbesar pernah ditandatangani dalam sejarah sukan itu. Yang bersamaan dengan sekitar £ 350,000 seminggu selepas cukai, lebih daripada rakan sepasukannya Cristiano Ronaldo. Rundingan mengenai kontrak baru bagi penyerang Portugis itu belum lagi dimuktamadkan.

Kontrak baru mengakhirkan sebarang raguan bahawa Bale akan kekal di Sepanyol, walaupun terdapat spekulasi dia boleh kembali ke Liga Perdana Inggeris lagi. Dia telah menjaringkan 50 gol dalam 90 perlawanan liga dan membantu Madrid mengangkat lima trofi sepanjang kerjaya tiga tahun di kelab itu, termasuk memenangi Liga Juara-Juara pada 2014 dan 2016. Bale menyertai Luka Modric, Toni Kroos dan Lucas Vazquez dalam memeteraikan masa depannya kepada juara Liga Eropah dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Perjanjian sebelum ini, yang beliau tandatangani pada tahun 2013 – sepatutnya berjalan sehingga 2019.