Presidennya, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, langkah memperkenalkan jawatan berkenaan bagi memastikan pengurusan KFA teratur dan sistematik.

“Pada Majlis Pelancaran Jersi Musim 2018 pada minggu depan, saya akan umumkan pengurus baharu dan memperkenalkan CEO KFA. Pada musim ini, saya nak ambil CEO yang akan bertanggungjawab menguruskan KFA secara keseluruhannya,” katanya di sini hari ini.

Terdahulu, Ahmad Bashah meluangkan masa hampir sejam bertemu Jurulatih Lang Merah, Ramon Marcote berserta wakil pemain dan pengurusan KFA di Pejabat Menteri Besar, Wisma Darul Aman di sini hari ini.

Ketika diminta mengulas lanjut mengenai calon CEO tersebut, Ahmad Bashah memberitahu, pengurusan KFA telah bersetuju memilih anak tempatan untuk menggalas tanggungjawab tersebut dalam usaha ke arah penswastaan pentadbiran persatuan tersebut.

“Kita pilih orang ‘local’, Melayu… saya nak CEO ini bertanggungjawab sepunuh masa (mengendalikan pengurusan KFA). Jika apa-apa berlaku (pasukan bola sepak Kedah), saya akan rujuk CEO KFA dulu,” ujarnya.

Dalam pada itu, Ahmad Bashah memberitahu, beliau memberi sepenuh kepercayaan kepada Marcote memilih pemain import untuk mengisi kuota ASEAN dalam kesebelasan utama skuad Lang Merah.